Skuteczne budowanie marki produktu

Stworzenie strategii komunikacji marki produktu to dość ciężkie zadanie. Nic dziwnego, skoro aż 72% produktów pojawiających się każdego roku na rynku umiera śmiercią naturalną. Wynika to z tego, że osoby odpowiedzialne za tworzenie strategii komunikacji marketingowej zwyczajnie nie wiedzą, na czym polega budowanie marki interesującego produktu. Podpowiadamy więc, co należy zrobić, aby stworzyć intrygującą dla konsumenta markę. Należy pamiętać, że budowana przez nas marka ma zapadać w pamięć po pierwszym kontakcie, wyróżniać się na tle konkurencji, komunikować jasno korzyści oraz odwoływać się do jasno określonych wartości. Otóż dziś nie wystarczy już kilkumilionowy budżet na marketing, aby dana marka osiągnęła sukces. Proces stał się bardziej skomplikowany.

Segmentacja i targetowanie

Zacznij od badań demograficznych i dowiedz się, jakie mamy grupy w społeczeństwie i czy Twój produkt będzie interesował bardziej jakąś konkretną z nich. Jest to bardzo ważne, ponieważ często popełniamy błąd, próbując stworzyć produkt „dla każdego”. Wychodzenie dzisiaj na rynek z takim produktem to samobójstwo, ponieważ jest już cała masa towarów z tradycją typu krem NIVEA, które są dla każdego. Konkurować z takimi gigantami będzie naprawdę ciężko. Właśnie dlatego warto rozpatrzeć pozycjonowanie swojego towaru jako bardziej specjalistycznego, spełniającego bardziej wyrafinowane kryteria poszczególnych grup docelowych. W ten sposób możemy tworzyć markę o ciekawszym charakterze. Ważne jest jednak, żebyśmy nie poszli w stronę przesadnej specjalizacji.

Analiza konkurencji

Tworząc strategię komunikacji marki, musimy dokładnie przyjrzeć się konkurencji. W końcu to ona decyduje o tym, czy wprowadzenie nowej marki produktu na rynek zakończy się sukcesem czy porażką. Jeśli istnieją już podobne produktu na rynku musisz się z nimi liczyć. To konkurencja zajęła już daną niszę komunikacyjną, koncentrując się na danych konsumentach czy trendach. Dokładna analiza pokaże, o czym konkurencja zapomniała i co możemy zrobić, żeby wyróżnić się na jej tle.

Analiza trendów

Kolejna zasada głosi, że nie stworzy się nigdy silnej marki, jeśli zignoruje się informacje o panujących trendach. To one są siłą wyższą, potężniejszą, niż jakakolwiek kampania reklamowa, jaką zamierzasz przeprowadzić. Musisz je mieć na uwadze, ponieważ łatwo mogą pogrążyć markę firmy. Tworząc strategię marketingową, należy umieć perspektywicznie spojrzeć w przyszłość, aby odkryć, jakie trendy mogą przeszkodzić naszej marce w rozwoju, jednocześnie należy także wychwycić te, które rosną w siłę i spróbować połączyć je z naszym produktem.