Copywriting – na czym polega praca copywritera?

Copywriter to jeden z tych zawodów, który zdobył swoją popularność, zaledwie kilka lat temu. W dobie pandemii copywriting,  stał się popularnym sposobem na zarabianie bez wychodzenia z domu. Dowiedz się, na czym polega copywriting i jakie warunki należy spełnić, aby zostać copywriterem.

Czym jest copywriting?

Copywriting to nic innego, jak tworzenie treści na zamówienie. Osoba zajmująca się copywritingem tworzy wpisy blogowe, artykuły branżowe, krótkie opisy działalności firm, opisy produktów etc. Copywriter jest też osobą odpowiedzialną za tworzenie profesjonalnych postów w social mediach.

Z biegiem czasu zadania copywritera uległy znacznemu rozszerzaniu. Kiedyś było to „zwykłe” pisanie – wystarczyło mieć lekkie pióro i znać podstawowe zasady poprawnej pisowni. Dziś copywriting jest ściśle związany z marketingiem i pozycjonowaniem w sieci. Należy posiąść wiedzę, która pozwoli osobie zajmującej się pisaniem, tworzyć przydatne treści.

Jak wygląda realizacja zamówienia? Copywriter otrzymuje tzw. brief, czyli wytyczne, których oczekuje klient. Najczęściej są to słowa kluczowe, linki do umieszczenia w treści lub pod postacią anachorów. Bardzo często zamawiający oczekuje konkretnych informacji w tekście, więc copywriter musi zrobić dobry research. W tym fachu liczy się też czas. Klient określa maksymalny okres na realizację zadania. Niekiedy trzeba działać szybko – wszystko zależy od rodzaju współpracy. W razie potrzeby copywriter musi nanieść poprawki w treści.

Co musi umieć copywriter?

Copywriter musi mieć lekkość w tworzeniu treści o różnej tematyce. Cenną cechą jest również umiejętność szybkiego szukania informacji i wyciągania trafnych wniosków. Copywriter powinien znać zasady SEO, które mają wpływ na pozycjonowanie treści w sieci. Dobry copywriter nie popełnia błędów ortograficznych, czy gramatycznych. Szybkość pisania również ma duże znaczenie.

SEO copywriting – co to jest?

SEO copywriting to tworzenie treści pod oczekiwania klienta – zwiększający sprzedaż i ruch na stronie. Teksty SEO pisze się też pod wyszukiwarki, jednakże na pierwszym miejscu stawia się jakość tekstu i oczekiwania odbiorców. Treści SEO są nasycone przydatnymi informacjami. Nie ma w nich miejsca na lanie wody. Zdania są krótkie, podzielone na sekcje. Ściany treści są źle odbierane przez czytelników. Ważne są też słowa kluczowe, które przyczynią się do większej liczby odwiedzin na stronie.

SEO copywriter musi znać zasady poprawnej pisowni. Artykuły z błędami są odczytywane przez robota google, jako słabe i nie warte uwagi. W SEO copywritingu istotny jest też lead – pierwsze zdania, które wyświetlają się pod linkiem do witryny. Musi zachęcać do kliknięcia – najlepiej jakby nawiązywał do tematu będącego obecnie na topie.