Co motywuje nas do zakupów drogą internetową?

Dokonywanie zakupów za pośrednictwem internetu jest coraz bardziej popularne. Determinuje to niezwykła oszczędność czasu, pieniędzy oraz wygoda, która się z nimi łączy. Motywacją do nabywania produktów w internecie jest również to, że robienie zakupów jest tu łatwe, a transakcje są przejrzyste i zawierają informacje na temat kosztów dodatkowych. Dostajemy tyle czasu, ile potrzebujemy, zanim zdecydujemy się na wybór określonego towaru. Nie ma tu konieczności opuszczania domu, zarówno w procesie zakupu, jak i odbioru zamówionego produktu. Ceny wielokrotnie są znacznie niższe od tych, które musielibyśmy zapłacić w sklepach stacjonarnych. Zanim zdecydujemy się na wybór któregoś z e-sklepów często posiłkujemy się opiniami i ocenami, które pozostawili inni użytkownicy. Jeśli są one pozytywne, buduje to nasze zaufanie, podobnie rzecz się ma wtedy, kiedy możemy zadać pytania w czasie rzeczywistym np. przez czar online lub telefon. W internecie bardzo często możemy dostać również spersonalizowane produkty, które spełnią nasze indywidualne oczekiwania, co znacznie podnosi atrakcyjność zakupu. Prezentacja produktów, jeśli wykonana jest za pośrednictwem wideo lub wideorecenzji są odbierane najlepiej, bo nawet jeśli nie są do końca pozytywne, dają klientom potrzebny plik informacji pozwalający im na podjęcie świadomego wyboru.

Co może zniechęcić do zakupów online?

Z pewnością nadmierna automatyzacja sklepu, która sprawi wrażenie bezosobowości. W takim przypadku niemal niemożliwe jest zbudowanie zaufania na linii sprzedawca - kupujący, które jest konieczne, aby możliwa była transakcja. Jeśli na stronie nie ma takich informacji jak nazwa firmy, numer telefonu czy adres, może to poskutkować szybkim opuszczeniem strony przez potencjalnego nabywcę. Okazuje się, że zniechęcić może również konieczność rejestracji, szczególnie wtedy, kiedy dokonywany zakup ma charakter okazjonalny. Im więcej informacji o sobie musimy podać, tym mniej chętnie to robimy, dlatego ważne jest to, aby formularze zawierały miejsce tylko na te informacje, które są niezbędne do dostarczenia paczki. Sprzedawcy czasami nieumiejętnie przekazują informację dotyczące tego, jak wygląda wysyłka, zwrot czy reklamacja oraz koszty, które się z tym wiążą. Jeśli klient dowie się o nich dopiero w kolejnych podjętych krokach, jakie wykona aby dokonać zamówienia, istnieje duża szansa, że ostatecznie go nie sfinalizuje.

 

 

Story Page